خدایان و اساطیر هند

معرفی و بررسی خدایان هندو، اساطیر هندو و منجی در دین هند.

معرفی و بررسی خدایان هندو، اساطیر هندو و منجی در دین هند.

مسجد‌کدام‌است!

پنجشنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۷، ۰۲:۴۸ ب.ظ

و مسجد هم خانه ی خداست...
خدایی که علیرغم منسوب بودن تمام کثرات به ذات واحدش، هیچگاه هویت خداوندی خود را به مرتبه ی ملموسات و محسوسات تنزل نمیدهد. چون «او» واحد است، پس هرچه کثیر است «او» نیست. شکل ها و موجودات، از جماد و نبات و هرچه هست یادآور عظمت اویند، چراکه خود به تسبیح «او» کمر بسته اند و ازاین رو توسل به این کثرات، توسل به ناقص است و درنتیجه ضلالت را درپیش دارد. 
   اتحاد و تماس با «او» جز با گذشتن از تجلیات کثیر که بنا بر تعلیمات اسلامی موجب انحراف و جنگ میان ابناء آدم می شود، میسر نخواهد بود که: 

چونکه بی‌رنگی اسیر رنگ شد...
    موسئی با موسئی درجنگ شد..

پس همه می‌بایست جامعه کثرت را بر در مسجد ازتن به در کنند و داخل شوند. وجود تصاویر که نشانه های کثرات است در #مسجد کراهت دارد و نقوش هم تنها زمانی مجازند به داخل مسجد گام نهند و بر در و دیوار آن رحل اقامت افکنند که از انانیت رهایی یابند و به یکدیگر بپیوندند و همگی ندای وحدت سر دهند.

    دست در دست هم سماعی عاشقانه را آغاز کنند و در اوج ازخود بیخودی درنقطه ی ابدیت، درمرتفع ترین مکان مسجد یعنی راس گنبد، در اوج عظمت او فنا شوند و به وحدت مطلق برسند. 
و #نمازگزاران نیز باید چنین باشند. در #نماز نیز محل و نقطه ی #تمرکز، ذات #واحد اوست که البته تجسد نیافته است. او روحی است که در هر روزنه‌ی این مکان جاری است. او در همه جا حضور دارد و اگر محرابی در کار است، جز این نیست که حتی جهات کثیر جغرافیایی را به یک جهت واحد سوق دهد و آن جهت نیز به خودی خود اعتبار و قداستی ندارد، بلکه چون اشاره به «#او» دارد محور توجه نمازگزاران گشته است. 
   #معبود در اینجا، برای ارتباط بامخلوق، خود را به حد کثرات مادی که ملموس و محسوس بندگانند تنزل نمیبخشد، بلکه چنین میطلبد که این گرفتاران عالم کثرات، از مرزهای ملموس و محسوس خودی عبود کنند و در ودای بیخودی نامحسوس و ناملموس به ملاقات او نائل شوند که:

«رسد آدمی به جایی که جز خدا نبیند...
   بنگر که تا چه حد است مقام آدمیت»

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی