خدایان و اساطیر هند

معرفی و بررسی خدایان هندو، اساطیر هندو و منجی در دین هند.

معرفی و بررسی خدایان هندو، اساطیر هندو و منجی در دین هند.

معبد کجاست؟ مسجد کدام است؟

پنجشنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۷، ۰۲:۴۵ ب.ظ
 #معبد‌کجاست؟ 

    هنگامی که سخن از معابد هند به میان می آید، ذهن بسوی بناهای عظیم و پر رمزو داز، بتکده های آراسته و اصنام گوناگون، حلقه گل های زعفرانی رنگ، بوی عود، آوای مناجات کاهنان، چشمهای بسته پرستنده گان و دست ها و انگشتانی که به حال مراقبه و دعا درجلوی سینه بهم فشرده شده اند، متوجه می گردد. بناهایی که پیچیدگی برخاسته از مبانی عقیدتی آن - از کثرت تندیس ها و تنوع نقوش گرفته تا حجاری ها وفرم های متعدد و متکثر- در برون و درون معبد تجلی کرده است. 
    #معبد هندو مکانی است خدا « خدایی که خارج ازمعبد، در کوچه و خیابان و درکسب و کار تنها در ذهن پرستندگان و بندگان وجود دارد، و چون خاطره ای از جمال و جلال و رحمت و قهر تنها درزمینه ی فکری افراد جاریست» تجسم و عینیت می یابد؛ فضایی مشخص را اشغال میکند، شکل و هیئت خاصی به خود میگیر و با پرستنده ی خویش ارتباط و اتصالی عینی و مستقیم برقرار می نماید، و این تنها یک خدا نیست!


    #خدایان مختلف به صور و اشکال مختلف و متنوع، که هریک معرف یک یا چند صفت از اسماء و صفات رب الارباب هستند، درمواضع متفاوتی ازمعبد قرار می گیرند. 
    همه در خور پرستش و شایسته نیایش و بایسته ی عبادت خالص و بی آلایش، و پرستنده ی عابد، ضمن ادای احترام به همگی، که چون فاضلان و دانشمندان بنام رشته های گوناگون شریانهای هستی، مقام و مرتبه ی خود را دارند، بسوی معبود موردنظرش، که یا طبیعتا با طبع او سازگار است و با نوع نذر و نیازش بیشتر در حیطه ی مسئولیت آن معبود خاص نیباشد، روانه می شود ادای احترام می کند، به راز و نیاز میپردازد و پیشکشی برای جلب رضایت او و برآورده شدن حاجت خود در آتش مقدس #آگنی می افکند. 
    🎉 گاهی پرستنده گان جمع میشوند و روزمبارکی چون روز تولد معبود خاصی را جشن میگیرند و در مقابل تمثال او به سرور و شادی می‌پردازند، سرور می‌خوانند و دروجد و خلسه فرو می‌روند، پیکره ی آن معبود را غرق در گل می‌کنند و یا به آن طعام و غذا پیشکش میکنند... 
❗️و جالب اینجاست که علیرغم تعدد معبودان تنازع و تفرقه ای در مجموعه حس نمی‌شود، چرا که همه برای عبادت «او» آمده اند و «او» همانگونه که دارای اسماء و صفات بیشمار است، اشکال و صور گوناگونی نیز دارد، و #معبد محل ظهور روح واحد در تجلیات کثیر «او» است. همانطور که جهان و تنوعاتش عرصه ی ظهور بعد کثیر خداوندی و صفات متنوع «او» است، این کثرت در جای جای معبد و ترکیب متکثر بنا و تعدد مراکز توجه، آشکار و واضح است. شاید بتوان معبد را دریک جمله چنین توصیف کرد که:

🌹(معبد محل نیایش صفات متعدد خداوندی است، نه پرستش ذات او).🙏

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی