خدایان و اساطیر هند

معرفی و بررسی خدایان هندو، اساطیر هندو و منجی در دین هند.

معرفی و بررسی خدایان هندو، اساطیر هندو و منجی در دین هند.

خدا در ادیان

پنجشنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۷، ۰۲:۵۷ ب.ظ

بازشناختن این دو مکان «معبد هندوان و مسجد» و درک تقدس آن درمیان مومنان به این ادیان، تاحدی ازنقش ارتباط انسان ها با مابعدالطبیعه، درچارچوب هریک از مذاهب حکایت دارد. شاید بنیادی ترین سوال درشناخت یک #دین آن باشد که نقش مابعدالطبیعه در شیوه ی زیست مومنین آن دین چیست و به عبارت دیگر، ارتباط خدا و #انسان چگونه است؟ 

همین پرسش خود به سوال مهم تری راه می‌برد که «#خداکیست؟».
یافتن جواب برای این سوال در هند چندان آسان نیست، چرا که در این سرزمین اسرارآمیز تاریخ، افسانه، اسطوره و متافیزیک چنان بهم آمیخته اند که جدایی یکی ازدیگری میسر نیست. 
   اگر گشتی در کوچه بازارهای هندوستان یا فروشگاه ها، رستورانها، اماکن عمونی، پارکها، محله ها و خلاصه هرکجای هند، بزنید... پرسشهایی درذهن ایجاد می‌شود که شاید این پرسشها درذهن شما و دوستانتان و دیگر افراد نیز آمده و جوانه زده است؛

«رمز و راز این مجسمه ها چیست⁉️»
سرهای متعدد، دستهای بیشمار، حالات ایستادن، گل های نیلوفر (که تقریبا در اکثر شمایل و تصاویر و تمثیل ها به نحوی حضور دارند)، فلوت (که گویی جزء لاینفک تندیس کریشناست)، گرز و چرخ در دستان ویشنو خداوند محافظ کائنات (که از عناصر تشخیص شمایل اوست)، و ... اینهاست کلید کشف رمز موجود در بافت اجتماعی فرهنگ هند.
    ضرورت مطالعه‌ی آکادمیک خدایان هند در اشکال متنوع‌شان ازیک سوء و عشق و علاقه و کششی طبیعی به سوی هنر هند، که هنری کاملا مذهبی و معنوی شمرده می‌شود و ازغنی ترین هنرهای مشرق زمین به شمار می‌رود ازسوی دیگر، برشوق مطالعه و بررسی این مقولات افزود. 
هنر اصیل هند چنان با «ارباب انواع» و معبودان متعدد این دیار گره خورده که مطالعه دقیق آن بدون شناخت فرهنگ و آیین مذهبی هندوان ممکن نخواهد بود. 
� مراجعه به متون مذهبی این قوم همچون «#گیتا، #مهابهارات، #رامایان یا #رامایانا، #اوپانیشادها، و خصوصا #وداها » از واقعیت دیگری نیز پرده گشوده که ادبیات هند، بخشی از قدرت خود را مدیون همین متون است. 
مهابهارات در وادی ادبیات #حماسی، رامایانا در باب #عشق‌و‌جنگ و #مبانی‌اخلاقی، اوپانیشادها در زمینه‌ی #فلسفه و #تفکر‌عرفانی و قس علیهذا...
   و البته این چیز عجیبی نیست! 
اکثریت قریب به اتفاق #شاهکارهای‌ادبی و #هنری جهان مبنا و ریشه در مذهب داشته اند و هند نیز با هنری چنان وسیع و عمیق نمی‌توانست ازاین امر مستثنی باشد. 
    ساده ترین راه مطالعه #ادیان‌هند و درعین حال حفظ #انصاف، شاید این می‌بود که به جمع اشارات موجود درمورد «#خدای‌واحد» (که در متون هند بسیار اشاره شده است) بسنده کنیم. اما بنظر این امر نیاز تحقیقی ما را برطرف نمی‌سازد لذا بایستی با تمام وسع و توان و تجربیاتی که اندوخته ایم، راجع این امر تحقیق کرده و اطلاعات مان را در اختیار علاقمندان و دوستداران تاریخ قرار دهیم. 

درنهایت، امیدوارم این یافته ها که با ارجاعات به متون اثلی مستند گشته، برای قضاوت های صحیح و تحقیقات بعدی در باب مذاهب هند راهگشا باشند. هرچه هست ازبررسی این جوانب متعدد که برروی هم هویت فرهنگی هند را تشکیل می‌دهند، می توان دید که در این گوشه‌ی عجیب ازعالم هستی نیز ذات پاک انسانی در جست و جوی خداست🌹❤️🙏

«رفتم به کلیسای ترسا و یهود

ترسا و یهود را همه رو به تو دیدم

بر یاد وصال تو به بتخانه شدم

تسبیح بتان زمزمه ی ذکر تو بود...

 


Tera mandir Teri masjid 
مسجد و معبدی در جوار یکدیگر، در نهایت صلح و احترام، چنین مناظری در هند کم نیستند.

عید فطر در هندوستان.

تجمع های آموزشی، فعالیت های مردمی و اجتماعی بین مردم هندومذهب و مسلمان در هندوستان. 🌹

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی