خدایان و اساطیر هند

معرفی و بررسی خدایان هندو، اساطیر هندو و منجی در دین هند.

معرفی و بررسی خدایان هندو، اساطیر هندو و منجی در دین هند.

خدایان در باور هندو

پنجشنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۷، ۰۲:۴۰ ب.ظ

 

بسم الله الرحمن الرحیم

«إنا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوبٱ و قبائلٱ لتعارفوا»

به گواهی قرآن کریم، یکی از اهداف خلقت و ایجاد تنوع در آن و پدید آمدن انسانها در رنگ و نژاد و ملل مختلف، رسیدن به شناخت و معرفت نسبت به احوال اقوام بشری (لتعارفوا) است که در نتیجه ی این معرفت انسان میتواند خویش را محک بزند و مقام و مرتبه ی خود را در پیشگاه درگاه باعظمت پروردگار دریابد که «ان اکرمکم عندالله اتقیکم». 

🌺در ایران نیست جز هند آرزو بی روزگاران را

تمام روز باشد حسرت شب روزه داران را

اسیر هندم و زین رفتن بیجا پشیمانم

کجا خواهد رساندن پرفشانی مرغ بسمل را

ز شوق هند زان سان چشم حسرت برقفا دارم

که رو هم گر به ره آرم نمیبینم مقابل را

به ایران میرود نالان کلیم از شوق همراهان

به پای همرهان همچون جرس طی کرده منزل را🌹

 

 

تصویر بالا گویای این است که:‌"وقتی om و Allah (خدای هندو و اسلام) میتوانند مانند هم باشند (درظاهر نوشتاری)، چطور هندو و مسلمان نتوانند کنار هم زندگی کنند؟ (شعار اندیشمندان فعال در حوزه دوستی و برادری بین هندوان و مسلمانان در هندوستان و پاکستان)♥

پس از سالها تحقیق و بررسی راجع به سرزمین هند، عزیمت و همچنین ملاقات با بزرگانی از آن سرزمین، و مقالاتی که درباره این شبه قاره مطالعه نمودم، درک ارتباط عمیق کهن میان ایرانیان و هندیان برابهامم نسبت به هند افزود!

❗️مگر هند دیار بت پرستان نیست!؟
❕مگر هند سرزمین ۷۲ ملت و معبودان بسیار نیست!؟ 
‼️ پس چگونه است که ایرانیان باستان، ایرانیان مسلمان تا این اندازه به هند دلبسته اند!؟

⁉️سوالی جدی مطرح میشود، که چطور درطول این صدها سال مسلمانان در هند کنار هندوها زیسته اند!؟
آیا وحدت بین کفر و ایمان ممکن است!؟؟؟
آیا اینها کافرند؟
و سوالاتی ازین قبیل....

جالب اینکه میبینیم مردمان هندو، مذهب سیک، جین ها و گاها بوداییان به مزار بزرگان مسلمان و صوفیان شهیر هند نظیر «خواجه نظام الدین اولیاء، خواجه قطب الدین بختیار کاکی، خواجه معین الدین چشتی» و دیگران تشرف میابند و به زیارت مقابر این مسلمانان میپردازند.

این دیگر چه سرزمینی است؟؟؟

مگر این قوم نمیدانند که صوفیان هند مسلمان بوده و خدایی واحد دارند؟! و مگر اعتقاد به کثرت معبود در باورهای هندو، جینیسم مغایر و متضاد با مسلمانان نیست!؟ 

✅ این ابهامات و تحیرات برآنم داشت تا پای صحبت زهاد و مرتاضین و مطالعه و شناخت علمای هندو بنشینم، تاریخ معنوی هند را مطالعه کنم و باشخصیتهای بلند مرتبه ای چون «کبیر»، «سای بابای اول»، «راما، کریشنا، ویوک آنند» و حتی «مهاتما گاندی» که با سادگی زیست و مبانی معنوی اندیشه اش چهره ی هند را دگرگونه کرد، آشنا شوم.

💠 دانستم گرچه این بزرگان عنوان هندو را با خود همراه دارند، ولی هیچیک بت پرست نبوده اند. تحقیق و تفکر بیشتر در موضوع، روشن ساخت که اعتقاد به وجود نیروی واحدلایزال، نیروی بی شکل و بی نام دربسیاری ازکتب مقدس ایشان چون (اوپانیشادها) جایگاهی بس رفیع دارد و در پس این کثرات و تنوعات، وحدت و یگانگی قرار گرفته است. 

دریافتم آنچه را که پیروان آیین هندو «خدا» مینامند ( و یا اینکه ما آن را خدا ترجمه میکنیم!) موجوداتی اساطیری هستند که به هیچ وجه معادل خداوند یکتا، و واجب الوجود و قایم به ذات، که ما در فرهنگ اسلامی به آن اعتقاد داریم، نیستند

علما و متفکران هندو براین عقیده اند که ابداع شخصیتهای اسطوره ای و داستانهای منسوب به ایشان، به منظور انتقال مفاهیم عمیقی است که درک آن بصورت انتزاعی دشوار است و لذا ادبا و نویسندگان کهن، آنها را به شکل قصه نگاشته اند تا پندی برای آینده گان باشند، و الا حقیقت و جان عالم، واحدی ست بیشکل و بی نام. 

درزبان سانسکریت از راما کریشنای هندو مذهب چنان نقل شده است:

« جاتو مات تاتو پات»
Jato mat tato path

که معادل همین اسلامی است:

« الطرق الی الله بعدد انفاس الخلائق»
(راه هایی که به خدا ختم میشوند به تعداد مذاهب موجود است). 

پس باید طریقت اینها را شناخت، درک کرد، و بایستی به معابد هندو سری زد.

اگر مسجد و معبد دوراه و دو مسیر باشند، شناخت نفاوت آنها میبایست قدری از ابهامات کم میکرد و تا حدی راهگشای میبود. معبد کجاست؟! و مسجد کدام است!؟؟؟


در پست های بعدی، بطور کامل میپردازم به آفرینش دنیا، خدا، اله گان و ایزدان و درنهایت "منجی/ موعود" در باور هندوییسم. ♥

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۰۱/۲۳
سمیر ماهان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی